Wednesday, April 3, 2019
Factors Related to the satisffaction of BPJS participants on Outpatient services in the Regional General Hospital Dr.H.Moch Ansari Saleh Banjarmasin
Abstract in english : The hospital is a part of the Social Security Administering Agency (BPJS), this program can help to create the highest level of helath for the community. The quality of a health service is found form patient satisfaction measurement. The purpose of this study was to determine the factors related to the satisfaction of BPJS participants on outpatient services. This study used an observational analytic method with a cross sectional design conducted at The Regional General Hospital Dr.H.Moch Ansari Saleh Banjarmasin. The population of this study is all patients who are registered as BPJS participants and utilize the outpatient services of The Regional General Hospital Dr.H.Moch Ansari Saleh. Sampling is based on purposive sampling hat has been determined based on inclusion and exclusion criteria with a sample of 100 respondent. Data were analyzed based on chi-square and logistic regression test. Chi-square test showed no relationship (p> 0.05) between age, education, ocupation membership status with patient satisfaction, while there was a relationship (p <0.05) between service procedures, human resource services, drug services, facility services with satisfaction of BPJS participants. Logistic regression test shows that the biggest variable related to patient satisfaction is service procedure (registration) (p <0.05).
Abstrak in indonesia : Rumah sakit adalah bagian dari Badan Administrasi Jaminan Sosial (BPJS), Program ini dapat membantu menciptakan tingkat kesehatan tertinggi bagi masyarakat. Kualitas layanan kesehatan ditentukan dari pengukuran kepuasan pasien. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor faktor terkait dengan kepuasan peserta BPJS pada layanan rawat jalan. Penelitian ini menggunakan metode analitik observasional dengan desain cross sectional yang di lakukan di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Dr.H.Moch Ansari Saleh, Banjarmasin. Populasi penelitian ini adalah semua pasien yang terdaftar sebagai peserta BPJS dan memanfaatkan layanan rawat jalan di Rumah Sakit Umum Daerah Dr.H.Moch Ansari Saleh. Pengambilan sampel didasarkan pada pengambilan sampel purposive yang telah ditentukan berdasarkan inklusi dan eksklusi kriteria dengan 100 sampel responden. Data dianalisis berdasarkan chi-square dan regresi logistik. Uji Chi-square menunjukkan tidak ada hubungan (p & gt; 0,05) antara usia, pendidikan, pekerjaan, status keanggotaan dengan kepuasan pasien, sementara ada hubungan (p & lt; 0,05) antara prosedur layanan, layanan sumber daya manusia, layanan obat-obatan, layanan fasilitas dengan kepuasan peserta BPJS. Uji regresi logistik menunjukkan bahwa variabel terbesar yang berhubungan dengan kepuasan pasien adalah prosedur layanan (registrasi) (p & lt; 0,05).
source :
https://web.a.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=09760245&AN=135145738&h=8VNSG1ZRhPGTqmMONtzP9I95q%2bzfrjUSPD4TUvpDdCwzQiuYSod3hDCt2yeUJQ3qbXQSnQ9FLyQpwavvWUDdAw%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d09760245%26AN%3d135145738
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment